Innowacja pedagogiczna dla klasy 2A, a potem 3A SP 34 w Krakowie –
OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć
Temat innowacji „OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć”
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa nr 34 w Krakowie
Autor innowacji: Katarzyna Ratkowska
Rodzaj innowacji: organizacyjno - metodyczna
Data wprowadzenia innowacji 3.09.2019
Data zakończenia innowacji 30.06.2021
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Innowacja ”OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć” jest odpowiedzią na aktualne
potrzeby środowiska szkolnego, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie
programowej kształcenia ogólnego oraz potrzebę kształcenia umiejętności
kluczowych, rozwiązywania problemów i wdrażania do samodzielnego
zarządzania procesem swojego uczenia się przez dzieci.
Do stworzenia innowacji zainspirowało mnie kilkuletnie działanie wstępne,
podczas którego wdrażałam elementy oceniania kształtującego w swojej klasie,
brałam udział w programie edukacyjnym Dziecko bez stopni, uczestniczyłam
w kursach Centrum Edukacji Obywatelskiej (najpierw jako uczestnik, obecnie także
jako mentor) oraz prowadziłam i moderowałam kilka grup nauczycielskich
poświęconych ocenianiu kształtującemu.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków
uniwersalnych kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim ma ona zachęcać
i motywować uczniów do samodzielnego uczenia się, do zarządzania tym procesem
i wzięcia za niego odpowiedzialności.
Opis innowacji:
Wstęp:
W
drugiej i trzeciej klasie wdrażam uczniów do samodzielnego
kierowania swoim procesem uczenia się. Stawiam na relacje ze
wszystkimi uczestnikami nauczania/uczenia się, podkreślam rolę
błędów i prawo do ich popełniania, prowokuję uczniów do
szukania odpowiedzi na niezwykłe pytania kluczowe, zachęcam do
samooceny i refleksji nad swoimi działaniami.
Rodziców
proszę o udzielanie w zeszytach uczniowskich informacji o tym, jak
odbierają aktywność swojego dziecka w tych dziedzinach.
OK
zeszyt jest rodzajem portfolio, w
którym znajdują się dowody na uczenie się uczniów, który
pokazuje dzieciom czego, jak i po co powinny się uczyć.
Dzięki OK zeszytowi uczeń się uczy, a nie jest nauczany i to jest
sedno prezentowanej idei. Zmienia to również podejście nauczyciela
do nauczania/uczenia się, wymaga od niego większego przygotowania,
ale również daje mu szansę na towarzyszenie uczniowi w uczeniu się
i wdrażania go w ten niełatwy dla młodszych dzieci proces.
Założenia ogólne:
Na nasz OK zeszyt złożą się następujące elementy:
Cel zajęć: zrozumiały dla każdego ucznia, ustalany na początku zajęć.
Pod koniec zajęć nauczyciel wspólnie z uczniami sprawdza, czy cel został osiągnięty.
Kryteria sukcesu -NaCoBeZU
Uczeń musi wiedzieć, co będzie oceniane. Nauczyciel ustala na cobędzie zwracał uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZU) Te kryteria pomagają uczniom tak wykonać swoją pracę, aby postawiony cel został osiągnięty.
Informacja zwrotna nauczyciela to:
Docenienie tego, co uczeń zrobił dobrze.
Zapisanie tego, co wymaga poprawy.
Podanie wskazówek, w jaki sposób uczeń powinien poprawić błędy.
Podanie wskazówek, w jakim kierunku uczeń ma dalej pracować.
Pytanie
kluczowe ma wywołać zainteresowanie tematem, jest
związane z celem, zawiera problematykę zajęć, na którą uczeń
powinien uzyskać odpowiedź w ciągu jednej lub kilku lekcji.
Ocena
koleżeńska (także rodzicielska)
Na podstawie wcześniej
ustalonych kryteriów sukcesu, uczniowie wzajemnie recenzują swoje
prace, omawiając, co zrobiono dobrze, a co wymaga poprawy, dając
wskazówki, jak poprawić błędy.
Samoocena/
refleksja uczniowska
Uczeń stara się ocenić, ile się
nauczył i ile i jak się jeszcze musi nauczyć, aby osiągnąć
wyznaczony cel.
W ocenianiu kształtującym istotne są:
wydłużony czas oczekiwania na odpowiedź,
ustalanie odpowiedzi w parach,
niepodnoszenie rąk,
uczenie się na błędach,
zdania podsumowujące,
technika świateł,
-
-
BRAK
OCENY STOPNIEM
Cele innowacji:
Cel
główny:
uczeń
staje się autorem procesu własnego uczenia się.
Cele
szczegółowe:
Uczeń:
-
rozumie
cele uczenia się i kryteria sukcesu,
-
jest
otwarty, zadaje sobie i innym pytania, udziela odpowiedzi,
-
zna
i docenia rolę błędu w uczeniu się, nie zraża się trudnościami
-
wykorzystuje
informacje zwrotne do czynienia postępów,
-
nie
uczy się „dla oceny', lecz po to, by osiągnąć swój cel
-
uczy
się formułowania refleksji związanych ze zdobywaniem wiedzy i
umiejętności,
Metody i formy pracy :
Metody: ocenianie kształtujące
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne
Zeszyt uczniowski
Zestawy nacobezu
Zestawy pytań kluczowych
Zestawy do refleksji uczniowskiej
Zestawy do oceny koleżeńskiej i rodzicielskiej
Patyczki
Kostka metodyczna ze zdaniami niedokończonymi
• Tablica multimedialna
Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):
Uczniowie:
-
Zdobywają
wiedzę w sposób kreatywny i z pełnym zaangażowaniem.
-
Uczą
się krytycznego podejścia do działań swoich i innych.
-
Mają
możliwość korzystania z zasobów wiedzy umieszczonych we własnych
notatkach.
-
Uczą
się sposobów uczenia się.
Nauczyciel:
-
Wykorzystuje
swój warsztat pracy, ale także ustawicznie go modyfikuje i
poszerza.
-
Towarzyszy
uczniowi w procesie uczenia się.
Rodzice uczniów:
Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
Poszerzają swoją wiedzę na temat uczenia się/nauczania
Doceniają osiągnięte przez dziecko umiejętności, a nie stopnie
Placówka:
Wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki
Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne,
Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja
pracy uczniów, ankieta z rodzicami, rozmowy z uczniami i rodzicami, analiza
zeszytów i prac uczniów. Szczegółowa analiza zebranych dokumentów pozwoli
ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić
niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji
w kolejnym cyklu edukacyjnym.
BRAK
OCENY STOPNIEM
rozumie
cele uczenia się i kryteria sukcesu,
jest
otwarty, zadaje sobie i innym pytania, udziela odpowiedzi,
zna
i docenia rolę błędu w uczeniu się, nie zraża się trudnościami
wykorzystuje
informacje zwrotne do czynienia postępów,
nie
uczy się „dla oceny', lecz po to, by osiągnąć swój cel
uczy
się formułowania refleksji związanych ze zdobywaniem wiedzy i
umiejętności,
Zeszyt uczniowski
Zestawy nacobezu
Zestawy pytań kluczowych
Zestawy do refleksji uczniowskiej
Zestawy do oceny koleżeńskiej i rodzicielskiej
Patyczki
Kostka metodyczna ze zdaniami niedokończonymi
Zdobywają
wiedzę w sposób kreatywny i z pełnym zaangażowaniem.
Uczą
się krytycznego podejścia do działań swoich i innych.
Mają
możliwość korzystania z zasobów wiedzy umieszczonych we własnych
notatkach.
Uczą
się sposobów uczenia się.
Wykorzystuje
swój warsztat pracy, ale także ustawicznie go modyfikuje i
poszerza.
Towarzyszy
uczniowi w procesie uczenia się.
Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
Poszerzają swoją wiedzę na temat uczenia się/nauczania
Doceniają osiągnięte przez dziecko umiejętności, a nie stopnie
Wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki
Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne,
Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz