OK ZESZYT - INNOWACJA

Innowacja pedagogiczna dla klasy 2A, a potem 3A SP 34 w Krakowie – 
OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć

Temat innowacji „OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć

Nazwa placówki:  Szkoła Podstawowa nr 34 w Krakowie
Autor innowacji: Katarzyna Ratkowska 

Rodzaj innowacji: organizacyjno - metodyczna
Data wprowadzenia innowacji 3.09.2019
Data zakończenia innowacji 30.06.2021

Motywacja i cele wprowadzenia innowacji

Innowacja ”OK zeszyt, czyli uczymy się uczyć” jest odpowiedzią na aktualne
potrzeby środowiska szkolnego, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie
 programowej kształcenia ogólnego oraz potrzebę kształcenia umiejętności 
kluczowych, rozwiązywania problemów i wdrażania do samodzielnego 
zarządzania procesem swojego uczenia się przez dzieci.
Do stworzenia innowacji zainspirowało mnie kilkuletnie działanie wstępne, 
podczas którego wdrażałam elementy oceniania kształtującego w swojej klasie, 
brałam udział w programie edukacyjnym Dziecko bez stopni, uczestniczyłam 
w kursach Centrum Edukacji Obywatelskiej (najpierw jako uczestnik, obecnie także
 jako mentor) oraz prowadziłam i moderowałam kilka grup nauczycielskich 
poświęconych ocenianiu kształtującemu.

Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków 
uniwersalnych kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim ma ona zachęcać
 i motywować uczniów do samodzielnego uczenia się, do zarządzania tym procesem
 i wzięcia za niego odpowiedzialności.

Opis innowacji:

Wstęp:

W drugiej i trzeciej klasie wdrażam uczniów do samodzielnego kierowania swoim procesem uczenia się. Stawiam na relacje ze wszystkimi uczestnikami nauczania/uczenia się, podkreślam rolę błędów i prawo do ich popełniania, prowokuję uczniów do szukania odpowiedzi na niezwykłe pytania kluczowe, zachęcam do samooceny i refleksji nad swoimi działaniami.
Rodziców proszę o udzielanie w zeszytach uczniowskich informacji o tym, jak odbierają aktywność swojego dziecka w tych dziedzinach.
OK zeszyt jest rodzajem portfolio, w którym znajdują się dowody na uczenie się uczniów, który pokazuje dzieciom czego, jak i po co powinny się uczyć. Dzięki OK zeszytowi uczeń się uczy, a nie jest nauczany i to jest sedno prezentowanej idei. Zmienia to również podejście nauczyciela do nauczania/uczenia się, wymaga od niego większego przygotowania, ale również daje mu szansę na towarzyszenie uczniowi w uczeniu się i wdrażania go w ten niełatwy dla młodszych dzieci proces.

Założenia ogólne:

Na nasz OK zeszyt złożą się następujące elementy:

Cel zajęć: zrozumiały dla każdego ucznia, ustalany na początku zajęć.

Pod koniec zajęć nauczyciel wspólnie z uczniami sprawdza, czy cel został osiągnięty.


Kryteria sukcesu -NaCoBeZU

Uczeń musi wiedzieć, co będzie oceniane. Nauczyciel ustala na cobędzie zwracał uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZU) Te kryteria pomagają uczniom tak wykonać swoją pracę, aby postawiony cel został osiągnięty.


Informacja zwrotna nauczyciela to:

Docenienie tego, co uczeń zrobił dobrze. 

Zapisanie tego, co wymaga poprawy.  

Podanie wskazówek, w jaki sposób uczeń powinien poprawić błędy.

Podanie wskazówek, w jakim kierunku uczeń ma dalej pracować.


Pytanie kluczowe ma wywołać zainteresowanie tematem, jest związane z celem, zawiera problematykę zajęć, na którą uczeń powinien uzyskać odpowiedź w ciągu jednej lub kilku lekcji.

Ocena koleżeńska (także rodzicielska)
Na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów sukcesu, uczniowie wzajemnie recenzują swoje prace, omawiając, co zrobiono dobrze, a co wymaga poprawy, dając wskazówki, jak poprawić błędy.


Samoocena/ refleksja uczniowska
Uczeń stara się ocenić, ile się nauczył i ile i jak się jeszcze musi nauczyć, aby osiągnąć wyznaczony cel.


W ocenianiu kształtującym istotne są:

wydłużony czas oczekiwania na odpowiedź,

ustalanie odpowiedzi w parach,

niepodnoszenie rąk,

uczenie się na błędach,

zdania podsumowujące,

technika świateł,

  • BRAK OCENY STOPNIEM
Cele innowacji:
Cel główny:
uczeń staje się autorem procesu własnego uczenia się.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
  • rozumie cele uczenia się i kryteria sukcesu,
  • jest otwarty, zadaje sobie i innym pytania, udziela odpowiedzi,
  • zna i docenia rolę błędu w uczeniu się, nie zraża się trudnościami
  • wykorzystuje informacje zwrotne do czynienia postępów,
  • nie uczy się „dla oceny', lecz po to, by osiągnąć swój cel
  • uczy się formułowania refleksji związanych ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności,
Metody i formy pracy :
Metody: ocenianie kształtujące
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne 
  • Zeszyt uczniowski 
  • Zestawy nacobezu
  • Zestawy pytań kluczowych
  • Zestawy do refleksji uczniowskiej
  • Zestawy do oceny koleżeńskiej i rodzicielskiej
  • Patyczki
  • Kostka metodyczna ze zdaniami niedokończonymi
Tablica multimedialna

Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):

Uczniowie:
  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny i z pełnym zaangażowaniem.
  • Uczą się krytycznego podejścia do działań swoich i innych.
  • Mają możliwość korzystania z zasobów wiedzy umieszczonych we własnych notatkach.
  • Uczą się sposobów uczenia się.


Nauczyciel:
  • Wykorzystuje swój warsztat pracy, ale także ustawicznie go modyfikuje i poszerza.
  • Towarzyszy uczniowi w procesie uczenia się.
Rodzice uczniów:
  • Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
  • Poszerzają swoją wiedzę na temat uczenia się/nauczania
  • Doceniają osiągnięte przez dziecko umiejętności, a nie stopnie
Placówka:
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki
  • Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno – metodyczne,
  • Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość

W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja 
pracy uczniów, ankieta z rodzicami, rozmowy z uczniami i rodzicami, analiza 
zeszytów i prac uczniów. Szczegółowa analiza zebranych dokumentów pozwoli 
ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić 
niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji 
w kolejnym cyklu edukacyjnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz