PROGRAMOWANIE - INNOWACJA


Temat innowacji „Koło Młodego Programisty”

Nazwa placówki:  Szkoła Podstawowa nr 34 w Krakowie
Autor innowacji: Katarzyna Ratkowska 

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Data wprowadzenia innowacji 3.09.2019
Data zakończenia innowacji 25.06.2020
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Innowacja”Koło Młodego Programisty” jest odpowiedzią na aktualne 
potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej 
kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji 
Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Do stworzenia innowacji zainspirowało mnie kilkuletnie działanie 
mojej innowacji „Tabletowe ABC”, dwuletnia realizacja projektu Erasmus Plus 
„SOS Planet”, sukces koła zainteresowań „Koło Młodego Programisty”, 
udział w programie edukacyjnym Uczymy dzieci programować, 
zdobyte w nich doświadczenia, oraz wypracowane w trakcie ich trwania 
lub udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków 
uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe 
podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej 
w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez 
doświadczanie i eksperymentowanie.

Opis innowacji:
Wstęp:
Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, 
pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne 
jest już od najmłodszych lat.
Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu 
z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod 
do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków.
Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, 
działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może 
być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, 
Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy 
z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. 
Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, 
konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując 
w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego 
się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych 
metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą 
podawanych mu treści.

Zaproponowane aktywności w ramach innowacji ”Koło Młodego Programisty”  
pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć 
kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, 
czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności 
w zakresie programowania, czy nie.

Cele innowacji:
• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego 
algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych 
problemów, kreatywności,
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, 
optymalnych rozwiązań,
• Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, 
świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.

Metody i formy:
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania,
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne 
• Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania, krążki, kolorowe kubki, 
kolorowe kartki, klocki, szarfy gimnastyczne),
• Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do internetu,
• Tablica multimedialna

Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):
Uczniowie:
• Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
• Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych 
rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
• Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych
technologii
Nauczyciele:
• Chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy,
• Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje,
Rodzice uczniów:
• Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
• Poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci
Placówka:
• Wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno - metodyczne,
• Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym

Częstotliwość zajęć:
Raz w tygodniu lub w przypadku bloków typu EU Code Week lub Hour of Code - codziennie
Bloki tematyczne zajęć (zajęcia uwzględniają podstawę programową 
kształcenia ogólnego dla. 1. etapu edukacyjnego, są jej uzupełnieniem, 
rozszerzeniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane 
zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu Uczymy dzieci 
programować i wypracowane podczas realizacji innowacji „Tabletowe ABC” 
oraz projektu Erasmus plus „SOS Planet”):

• Witaj  szkoło!,
• Nasze wakacyjne wspomnienia,
• Moja miejscowość, mój dom,
• Oto ja - zmysły,
• Jesień na talerzu,
• W zdrowym ciele, zdrowy duch,
• Jesień w sadzie i ogrodzie,
• W poszukiwaniu skarbów jesieni,
• Srebrne kropelki - doświadczenia z wodą,
• Kap, kap, kap - kodowanie w rytmie deszczu,
• Pada, pada, pada, wieje, wieje, grzmi...,
• Na starych fotografiach,
• Nie tylko na poczcie - różne sposoby komunikacji,
• Wielkie wynalazki, wielcy wynalazcy,
• Na tropie zimy,
• Zimą dzieci się nie nudzą.
  • Wesoły karnawał
  • Zima i zwierzęta
  • Najpiękniejsze bajki i baśnie
  • Dawno, dawno temu…
  • Przyjdź do nas wiosno
  • Wiosna na łące, wiosna w ogródku
  • Czasem słońce, czasem deszcz
  • Pisanki, kraszanki, jajka malowane
  • Podróże małe i duże
  • Dbamy o naszą planetę
  • W świecie zwierząt
  • W świecie roślin
  • Książka to skarb
  • Mała ogrodniczka
  • Moja rodzina
  • Marzę, marzę, marzę...magiczny świat wyobraźni
  • Kiedy dorosnę...poznajemy zawody
  • Kolory lata
  • Już blisko wakacje

Ewaluacja, wnioski, zalecenia na przyszłość
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja 
pracy uczniów, ankieta z rodzicami, wywiad z uczniami i rodzicami. 
Szczegółowa analiza ankiet, obserwacji, wywiadów pozwoli ocenić stopień 
realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje 
i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym

4 komentarze:

  1. Samo programowanie na pewno jest ważną kwestią i moim zdaniem w dzisiejszych czasach warto jest się go uczyć. Ja również jestem bardzo zadowolony z tego co przeczytałem na stronie https://techunbox.pl/jak-dziala-wirtualna-centrala-telefoniczna gdyż już teraz dokładnie wiem jak działa wirtualna centrala telefoniczna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie samo korzystanie z oprogramowania jest bardzo istotną kwestią i jestem zdania, że warto używać tego dobrego. Jak najbardziej ja po przeczytaniu wpisu https://www.connecto.pl/oprogramowanie-dla-produkcji/ już wiem, że oprogramowanie dla produkcji na pewno jest dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń