TABLETOWE ABC
Innowacja pedagogiczna dla klasy I-III : „Tabletowe ABC”
Katarzyna Ratkowska
1. Główne założenia.
Innowacja „Tabletowe ABC” będzie miała charakter organizacyjno-metodyczny.
Zajęcia prowadzone będą w trakcie kształcenia uczniów klasy I-III a Szkoły Podstawowej nr 34 w Krakowie, w roku szkolnym 2018/2019 i następnych.
Zajęcia prowadzone będą w trakcie kształcenia uczniów klasy I-III a Szkoły Podstawowej nr 34 w Krakowie, w roku szkolnym 2018/2019 i następnych.
Innowacja obejmie swym zakresem materiał programowy całej edukacji wczesnoszkolnej, z wyłączeniem religii/etyki. Polegać ona będzie na realizacji wybranych treści kształcenia przy pomocy aplikacji wgranych na tablety.
Treści nauczania zostaną oparte o „Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej „Ja i moja szkoła na nowo”” Jolanty Faliszewskiej i poszerzone o treści rozwijające podstawę programową.
2. Cele innowacji.
Treści nauczania zostaną oparte o „Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej „Ja i moja szkoła na nowo”” Jolanty Faliszewskiej i poszerzone o treści rozwijające podstawę programową.
2. Cele innowacji.
Głównym celem innowacji jest wspomaganie rozwoju umysłowego i rozwijanie aktywności twórczej uczniów poprzez wdrażanie ich do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych, szczególnie
z urządzeń mobilnych, w procesie uczenia się/nauczania.
Zakładam, że w wyniku działań innowacyjnych uczniowie:
- będą wykorzystywać urządzenia mobilne(tablety) w procesie uczenia się,
Zakładam, że w wyniku działań innowacyjnych uczniowie:
- będą wykorzystywać urządzenia mobilne(tablety) w procesie uczenia się,
- nabędą umiejętności korzystania z aplikacji mobilnych przydatnych w zdobywaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności,
- będą wysoko zmotywowani do nauki, a przede wszystkim do samokształcenia,
- znajdą większą radość w nauce i zdobywaniu nowych umiejętności dzięki korzystaniu z atrakcyjnego środowiska edukacyjnego,
- wdrożą się do bezpiecznego, samodzielnego i odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych,
- nabędą umiejętność programowania,
- zdobędą samoświadomość i wykształcą odpowiedzialność za swoją aktywność w szeroko rozumianej przestrzeni cyfrowej.
Zakładam także, iż w wyniku działań innowacyjnych większą niż zazwyczaj indywidualizacją podczas zajęć objęte zostaną dzieci z grupy uczniów zdolnych.
Rodzice także powinni odnieść korzyści z prowadzonej innowacji:
- poznają bezpieczne narzędzia i zasoby edukacyjne dostępne w Internecie,
- zyskają wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa w cyfrowej rzeczywistości,
- nawiążą lepszą, silniejszą więź ze swoimi dziećmi, mimo dzielącej ich różnicy pokoleniowej i codziennego braku czasu.
3. Sposób, czas i miejsce realizacji innowacji, jej tło:
Realizacja innowacji odbywać się będzie przez cały rok szkolny,
w czasie zajęć, bez przyznanych dodatkowych godzin, w miejscach wynikających ze szczegółowego rozkładu materiału i podziału godzin, w tym podczas wyjść i wycieczek programowych.
Wprowadzenie innowacji poprzedziła diagnoza umiejętności możliwości i potrzeb uczniów, dokonana podczas kuratoryjnej ewaluacji zewnętrznej pracy naszej placówki. Wynikało z niej, iż powinniśmy położyć większy nacisk na wdrażanie uczniów do korzystania z TIK nie tylko podczas zajęć komputerowych, ale także podczas innych lekcji. Ponieważ w poprzednich latach prowadziłam z sukcesem zajęcia z wykorzystaniem tabletów w klasach I-III, zdecydowałam
o kontynuowaniu niniejszej innowacji. Uwzględniłam także własne zainteresowania, możliwości i posiadane doświadczenie pedagogiczne. Z myślą o poprowadzeniu tej innowacji ukończyłam w roku 2014/2015 trzy kursy prowadzone przez European Schoolnet Academy w Brukseli: „Creative classroom”, „How to teach computing” i „Tablets at school” .
Na ich podstawie i w związku z ograniczeniami sprzętowymi naszej placówki, zdecydowałam w porozumieniu z rodzicami uczniów, że zajęcia będą się odbywały w oparciu o sprzęt własny, zgodnie z zasadą „bring your own device” szeroko rozpowszechnioną na całym świecie. Warto tutaj przy okazji zaznaczyć, że mam nadzieję iż wprowadzenie tej innowacji będzie cieszyć się pełnym poparciem rodziców uczniów klasy I a, szczególnie że w ubiegłych latach szkolnych prowadziłam taką innowację i wg tak uczniów jak i rodziców była ona wielkim sukcesem .
Innowacja „Tabletowe ABC” zakłada dostosowanie form pracy uczniów, środków i metod pracy dydaktycznej poprzez wprowadzenie do codziennej pracy w szkole urządzeń mobilnych (tablety, smartfony)
z dostępem do Internetu i wgranych aplikacji i programów. W innowacji urządzenia mobilne będą wykorzystywane podczas realizacji wszystkich treści programowych, między innymi: twórczości literackiej, rozwijania umiejętności matematycznych, obserwacji przyrodniczych, wyszukiwania i gromadzenia informacji, nauki programowania itd.
Wynika to bezpośrednio z konieczności dostosowania kształcenia do postępu naukowo-technicznego obecnego w dzisiejszym świecie. Realizacja innowacji będzie się wiązała z uczestniczeniem chętnych uczniów klasy w całorocznych i okazjonalnych wydarzeniach: The Dot Day (15 września), The Hour of Code (grudzień-styczeń), projekt eTwinning (cały rok szkolny), Koło Młodych Programistów (cały rok szkolny).
Dodatkowym uzupełnieniem innowacyjnych zajęć tabletowych będzie prowadzenie lekcji przy szerokim wykorzystaniu interaktywnych środków i zasobów cyfrowych prezentowanych za pomocą rzutnika i tablicy multimedialnej, oraz udział w działaniach ogólnopolskich "Uczymy Dzieci Programować".
4. Zadania uczestników innowacji:
Zadania nauczyciela:
- planowanie pracy,
- nadzór nad bezpieczną realizacją treści programowych za pomocą TIK,
- odpowiedzialność za wysoki poziom kształcenia,
- sprawdzanie aplikacji i programów przed wykorzystaniem ich na zajęciach,
- stałe monitorowanie postępów,
- prowadzenie klasowego bloga,
- ewaluacja innowacji.
Zadania rodziców:
- udostępnianie urządzeń mobilnych do użytku uczniów,
- wgrywanie zalecanych aplikacji i programów do urządzeń mobilnych,
- dbałość o zainstalowanie na swoich urządzeniach blokad i filtrów rodzicielskich oraz innych zabezpieczeń,
- śledzenie klasowego bloga i wpisywanie komentarzy pod umieszczonymi tam pracami dzieci.
Zadania uczniów:
- przynoszenie urządzeń mobilnych,
- bezpieczne i odpowiedzialne działania w przestrzeni cyfrowej,
- tworzenie treści cyfrowych.
5. Ewaluacja innowacji
- Ankiety dla uczniów.
- Bieżąca kontrola osiągnięć i umiejętności.
- Obserwacja pedagogiczna
- Ankiety dla rodziców i rozmowy z nimi.
Ewaluacja będzie miała charakter dwoisty; zarówno kształtujący jak i sumujący, będzie prowadzona na bieżąco, a jej efekty zdecydują
o przedłużeniu realizacji innowacji na następny rok szkolny.
Przedmiotem ewaluacji będą wyniki końcowe, jakie osiągną uczniowie
w zakresie postaw, umiejętności i wiadomości, sam proces nauczania oraz atmosfera w klasie, relacje uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel
i nauczyciel-rodzice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz